Een bezoekje bij de leerlingen van groep 7B

'Meester, kunt u dit om de week doen aub?' of

'Ik mis uw extra uitleg tijdens rekenen.'

Dit waren de reacties toen ik deze week bij mijn kinderen op bezoek ging.

We vinden het allemaal heel vervelend, de huidige lockdown. Echter, als leerkracht kan ik u vertellen dat de kinderen het moeilijker hebben dan ons. We zitten nu al in week 4 van het thuisonderwijs en ik merk dat het steeds moeilijker wordt om de kinderen te activeren. Daarom heb ik besloten om deze week mijn kinderen op te zoeken. Even bijkletsen. Geen rekenen en taal, maar even luisteren naar de gevoelens van de kinderen.

Zo gezegd, zo gedaan. In totaal 22 bezoeken (en ik ben nog bezig).

Geeft het resultaat? Jazeker! Het zijn inspirerende gesprekken over hoe de kinderen deze lockdown periode doorbrengen, knelpunten die ze ervaren en hoe graag ze willen dat de scholen weer opengaan. Dat was ook de moraal van het verhaal: 'Meester, ik mis mijn klas.' Ik keek verbaasd op toen een van mijn leerlingen zei: 'Meester, ik mis de verlengde instructie aan de instructietafel.' Het raakte me enorm. Hij vond het namelijk in de klas niet altijd zo prettig, maar hij gaf aan dat hij nu de waarde van de instructietafel beter begreep.

Samenvattend:

Leuke gesprekken.

Blije kinderen.

Blije ouders.




Geschreven door:
Mert
Leerkracht 7B